Boken

"Jag sätter mig med papprerna och boken framför mig, läser på pappret vad min uppgift är, börjar skriva, kan inte sitta stilla, börjar skaka på benen, känner hela jag börjar darra. Försker ignorera det. Hjärtat slår fortare och fortare, ångersten kommer krypandes från ingenstans. Jag låtsas inte om den, då försvinner den kanske. Fastnar med skriviandet så tar fram boken, börjar läsa, känner mig tom, hjärat slår som om jag springit, måste lugna ner mig. Hämtar ett glas wiskey och tar fram en cigg, sätter mig vid fönstret tänder försktigt den långa pinnen, ser hur min spegelbild reflekteras i det vidöppna fönstret, ser mig själv när jag drar ett djupt, lugnande bloss. Skakar på huvudet och tar en klunk från mitt wiskey glas, måste lugna mig, pulsen börjar bli normal, men jag skakar ännu på benen, jag ser min ångerst i min spegelbild, fattar inte varför, bestämmer mig för att läsa lite till, lägger ifrån min cigg och tar upp boken, den är bra, spänning, pulsen går upp, tar upp min cigg, men sliter inte blicken från min bok, jag röker samtidigt som jag läser, med risk att få rök i ögonen. Det börjar bli äckligt i boken nu, lägger ifrån mig den, drar ett långt bloss, askar, lägger ifrån mig ciggen igen, tar ännu en klunk från min lugnande dryck, tvingar mig själv att läsa klart, hoppar över några ord för att behålla maten i magen. Det äckliga är över, fortsätter läsa, kappetlet är slut. Min panik gör att boken känns brinnande, jag lägger försiktigt ifrån mig den, min ångerst skall inte ta över, jag vet att den inte brinner. Tar ett djupt lungande andetag, kollar på min rykande cigg som ligger där i askfatet, mycket har glödit bort bort, tar upp den och röker det sista, i tre enka bloss. Dricker upp wiskyn och lägger mina saker i en hög, går upp på mitt rum, och känner ett behagligt lugn ta över min kropp, paniken och ångersten är som bortblåst. Jag är jag igen."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0